Innovation & Forskningsrön

Sätt en streck-kod på alla prylar och förpackningar. Skapa ett system som belönar den som återvinner på rätt sätt, föreslår en forskargrupp på KTH.

Alumni

Som ny vd för Nordens största järnvägs-entreprenör, Infranord, kan KTH-alumnen Helene Biström bidra till att tågen kommer fram i tid. Här berättar hon hur det ska gå till.

Innovation & Forskningsrön

Takpannor av glas gör att solljus kan värma upp hus helt ljudlöst, utan koldioxidutsläpp och med minimal driftskostnad.

Porträttet

Vi vet så mycket. Både om orsakerna till miljöproblemen och om vad som behöver göras åt dem. Varför går det då så långsamt?
Den frågan söker forskaren Mikael Karlsson svar på i projektet ”Mind the Gap”.

I labbet

Vad har en designutvecklings-metod med stockholmsregionens stora samhällsutmaningar att göra? Riktigt mycket, visar Ivar Björkman, verksamhetschef för Openlab på KTH:s campus.

Mötet

När 700 000 bostäder ska byggas kan resultatet bli värre än för miljonprogrammet på 1960- och 1970-talet. Då fanns det åtminstone kunskap och planer. Det saknas nu, menar bostadsforskarna Hans Lind och Erik Stenberg.

I labbet

Bilbranschen har pratat om det i 20 år. Men den superlätta kolfiberbilen lyfte aldrig. Nu står ett genombrott för dörren. Skärpta utsläppskrav tvingar bilindustrin att tänka nytt.
– Det är nu det ska hända. Jag har väntat på det här sedan 1999.

Innovation & Forskningsrön

Kommer vi att tolerera privatbilism och lastbilsförare på framtidens vägar? Självkörande fordon som är uppkopplade i realtid mot trafik- och samhällsystem kan ju göra jobbet säkrare och effektivare, något som KTH:s forskning kring automatiska transportsystem inriktar sig på.

Innovation & Forskningsrön

Utan stål, inga bilar, inga skyskrapor, ingen elproduktion, ingen modernitet. Nu tar svensk stålforskning nästa kliv framåt.

Innovation & Forskningsrön

Hissarna är inspirerade av bergbanor, fungerar som vertikala tunnelbanor och släpper av människor på bestämda stationer.