Återblicken

Den har kallats ett av världens bästa seglingsinstrument. Men vännerna som uppfann ”windexen” ligger också bakom andra uppfinningar med samma namn – mycket tack vare KTH:s vindtunnel.

Alumni

Niklas Anderberg älskade att bygga modellplan som barn.
Efter att ha utbildat sig vid KTH, jobbat i vindtunnel i USA och arbetat med Jas Gripen på Saab lever han nu sin pojkdröm.
Hans företag Blackwing är den första tillverkaren av civila flygplan i Sverige på decennier.

I labbet

I framtiden måste järnvägsbroarna klara mer än idag. Tågresenären ska kunna färdas i 320 kilometer i timmen och ostört kunna dricka en kopp kaffe. Håller broarna för det? Nu finns en helt ny KTH-metod för att testa dem.

Innovation & Forskningsrön

Genom digitalisering och nya mobiltjänster ska Stockholm bli världsledande i klimatomställningen.
KTH-forskare Anna Kramers vet hur en stad blir hållbar.

Innovation & Forskningsrön

Ett lyft för hållbarhetsforskningen, för svensk industri och för staden Södertälje. Förväntningarna är höga kring KTH:s nya campus i Södertälje.

Återblicken

I Östersjöns bräckta vatten ligger rester av tusentals skepp. Allt eftersom tekniken utvecklas blir de lättare att finna.
Kanske skulle regalskeppen Vasa och Kronan fortfarande ligga väl dolda i vattnet om det inte vore för två KTH-ingenjörers insatser.

Alumni

Regelbundna kontakter på högsta ledningsnivå och fler industridoktorander ute i företagen. Så vill Pontus de Laval, teknikchef på Saab och årets vinnare av KTH:s guldmedalj för industrisamverkan, öka samarbetet mellan industri och akademi.

Alumni

Som ny vd för Nordens största järnvägs-entreprenör, Infranord, kan KTH-alumnen Helene Biström bidra till att tågen kommer fram i tid. Här berättar hon hur det ska gå till.

I labbet

Bilbranschen har pratat om det i 20 år. Men den superlätta kolfiberbilen lyfte aldrig. Nu står ett genombrott för dörren. Skärpta utsläppskrav tvingar bilindustrin att tänka nytt.
– Det är nu det ska hända. Jag har väntat på det här sedan 1999.

Innovation & Forskningsrön

Kommer vi att tolerera privatbilism och lastbilsförare på framtidens vägar? Självkörande fordon som är uppkopplade i realtid mot trafik- och samhällsystem kan ju göra jobbet säkrare och effektivare, något som KTH:s forskning kring automatiska transportsystem inriktar sig på.