Alumni

Tågen ska gå i tid

Som ny vd för Nordens största järnvägs-entreprenör, Infranord, kan KTH-alumnen Helene Biström bidra till att tågen kommer fram i tid. Här berättar hon hur det ska gå till.

I labbet

Kolfiber – dags att flyga nu?

Bilbranschen har pratat om det i 20 år. Men den superlätta kolfiberbilen lyfte aldrig. Nu står ett genombrott för dörren. Skärpta utsläppskrav tvingar bilindustrin att tänka nytt.
– Det är nu det ska hända. Jag har väntat på det här sedan 1999.

Innovation & Forskningsrön

Självkörande fordon – för säkerhets skull

Kommer vi att tolerera privatbilism och lastbilsförare på framtidens vägar? Självkörande fordon som är uppkopplade i realtid mot trafik- och samhällsystem kan ju göra jobbet säkrare och effektivare, något som KTH:s forskning kring automatiska transportsystem inriktar sig på.

Innovation & Forskningsrön

Broar med koll på läget

Broar som twittrar: ”Kom och laga mig!”.
Det är ingen framtidsutopi. Tekniken finns redan här.

Alumni

Hon styr upp snabbtågen

KTH-alumnen Jenny Johansson har hamnat i hetluften i två av vår tids största infrastrukturprojekt: Förbifart Stockholm och höghastighetstågen på Ostlänken.

Innovation & Forskningsrön

Taxiutredning – var god dröj

KTH- forskaren Amy Rader Olsson är statlig utredare av taxibranschen. Hon gräver i  ett getingbo av snåriga lagar, ny teknologi och motstridiga intressen.

Innovation & Forskningsrön

Ubåt som drivs av kroppsstyrka

Ett gäng studenter på KTH byggde ubåten Nautilus som drivs framåt av enbart mankraft – och kom upp i 2,2 meter per sekund vilket är nära världsrekordet på 2,4 meter per sekund.

Återblicken

Tågtrafiken som stöpte om Sverige

Som mest omfattade det svenska järnvägsnätet 16900 kilometer, år 1938. Därefter avtog tågets popularitet, men genom jakten på miljövänlig transport har pendeln svängt på nytt.

I labbet

Resan är målet med transportlabbet

På transportlabbet ITRL är resan det viktiga, inte fordonet.

Innovation & Forskningsrön

Vanligaste orsaken till dödliga flygolyckor

En tredjedel av alla dödsolyckor med privatplan, stridsplan och helikoptrar inträffar på grund av spatial desorientering, berättar KTH-forskare Ola Eiken.