I labbet

Framtidens hållbara bostäder förutsätter ny teknik, nya material och smarta lösningar – system som är så användarvänliga att de snabbt kan bli en del av människans vardag.

I labbet

I framtiden måste järnvägsbroarna klara mer än idag. Tågresenären ska kunna färdas i 320 kilometer i timmen och ostört kunna dricka en kopp kaffe. Håller broarna för det? Nu finns en helt ny KTH-metod för att testa dem.

I labbet

Ett äldreboende i Stureby har blivit ett laboratorium där personal och boende ska testa forskarnas lösningar för framtidens äldreomsorg.

I labbet

Koncentrerad sol, det är vad KTH:s Sollabbet producerar, ett av de kraftfullaste sollabben i världen. Finessen är att lagra solljuset så att kylskåpet funkar även på natten.

I labbet

Vad har en designutvecklings-metod med stockholmsregionens stora samhällsutmaningar att göra? Riktigt mycket, visar Ivar Björkman, verksamhetschef för Openlab på KTH:s campus.

I labbet

Bilbranschen har pratat om det i 20 år. Men den superlätta kolfiberbilen lyfte aldrig. Nu står ett genombrott för dörren. Skärpta utsläppskrav tvingar bilindustrin att tänka nytt.
– Det är nu det ska hända. Jag har väntat på det här sedan 1999.

I labbet

I VIC-labbet finns en av de mest spektakulära teveskärmar som går att hitta. Här pågår också några av KTH:s populäraste kurser.

I labbet

I akustiklabbet forskar Susann Boij och hennes kollegor om restprodukten i det moderna samhället: oljudet.

I labbet

På transportlabbet ITRL är resan det viktiga, inte fordonet.

I labbet

I Sjöstadsverken på Henriksdalsberget, en halvmil från KTH:s campus, tillverkas världens renaste vatten.