fakta

Emma Lundberg

Namn: Emma Lundberg
Titel: Lektor i Cellbiologisk proteomik
Ålder: 36
Bor: I ett brunt parhus i Sundbyberg
Familj: Man och två döttrar 3 och 5 år
Fritid: Göra roliga saker med familjen och vänner. Resa. Älskar vintern och snowboard, skidor och skridskor.
Drömprojekt: Ett ”interdisciplinärt projekt” som kräver att man ser saker ur nya perspektiv och får utlopp för kreativitet och nyfikenhet. Viktigaste delen av ett projekt är inte slutmålet utan resan dit. I ett drömprojekt skulle jag jobba med ett team av människor med olika kunskap, kompetens och personligheter, som tillsammans skapar en helhet och nytänkande.

fakta

Två Atlas-projekt

-The Cell Atlas är en del av det större projektet The Human Protein Atlas, finansierat av Knut och Alice Wallenbergs stiftelse.
-The Human Protein Atlas är ett samarbete mellan forskargrupper på Albanova och Science for Life Laboratory, KTH, Rudbecklaboratoriet och Uppsala universitet.
-Läs mer: www.proteinatlas.org

Science for Life Laboratory, SciLifeLab

-Ett centrum för molekylär biovetenskap med fokus på hälsa och miljöforskning.
-SciLifeLab är nationell resurs och ett samarbete mellan fyra universitet: Karolinska Institutet, KTH, Stockholms universitet och Uppsala universitet.
-Läs mer på SciLifeLabs hemsida


När forskningen tar hjälp av dataspelvärlden har såväl cellbiologi-konferenser som spelmässor blivit vardagsmat för Emma Lundberg.
Hon är bioteknikern med en egen ”avatar” (spelfigur) i ett science fiction-spel som har en halv miljon spelare över hela världen: Eve Online.


Så här funkar spelet:
I en okänd galax är Emma Lundberg forskaren som trivs lika bra i combat-outfit som i labb-rock. I spelet jobbar deltagarna för en organisation, Sisters of Eve, och spelaren ska hjälpa henne att hitta mönster i cellstrukturer. Klarar spelaren uppdraget delar ”Professor Lundberg” ut belöningar som du kan använda i det fortsatta spelet.

Verklighetens Emma Lundberg är docent och befinner sig inte i en annan galax utan på Science for Life Laboratory i Solna i Stockholm. En högst mänsklig Skellefte-tjej med ett brinnande intresse för det mikrokosmos som finns inuti kroppen.

Däremot gör hon precis som sin avatar – kartlägger proteiner inuti mänskliga celler. Resultatet ska bli en ”atlas” över var i cellerna, alltså i vilka så kallade organeller, som proteinet finns.
– Om vi vet var proteinerna finns vid en viss tidpunkt får vi en hint om vilken funktion de har i kroppen. Det ska det leda till att vi får en bättre förståelse om vår hälsa och sjukdomar, säger Emma Lundberg.

Hittills har spelare världen över klassificerat 13 miljoner bilder och bidragit med runt 50 år av arbetstid.

emma lundberg

Cell-atlasen bygger vidare på den tidigare kartläggningen av människans gener, eller genomet, som det kallas. Cell-atlasen är även en del av ett större projekt, The Human Protein Atlas, som också karaktäriserar protein i mänsklig vävnad och i cancerceller.
 
Proteinerna är kroppens byggstenar och beståndsdelar i vårt DNA. En hel del information om var man kan förväntas hitta vissa proteinerna finns ju redan, men med det här projektet blir skapas en interaktiv databas som är tillgänglig för alla. Framför allt sparar det tid för forskare.

När vi träffas har Emma Lundberg precis kommit hem från USA. Hela forskarteamet har lanserat sitt arbete på en stor konferens i cellbiologi i San Fransisco.
– Trots att proteinatlasen är ett omfattande projekt som redan har 150 000 användare varje månad, var det få som kände till det, berättar hon.

– Vi har inte riktigt resurser att åka runt på konferenser i världen för att marknadsföra det. Men det är väldigt skojigt att göra något som används och faktiskt kan hjälpa andra.

Kartläggningar av den mänskliga cellen har blivit ett hett ämne i forskarvärlden, och ett flertal liknande projekt har på kort tid poppar upp. Mest känt är Facebookgrundaren Mark Zuckerbergs ”biohub” som fått 600 miljoner dollar att starta med.

– Jag träffade personerna bakom flera av de här initiativen i USA, vi kommer definitivt att arbeta tillsammans, det vore ju dumt att göra precis samma saker.

I kroppen har vi cirka 20 000 olika proteiner. Sedan projektet startade har runt 12 000 av proteinerna kartlagts. Emma har varit med i projektet i tio år, hon kom in som nybakad doktor från KTH där hon har läst bioteknik och sedan disputerat.

År 2010 blev labbet i det moderna SciLifeLab-huset i Solna hennes arbetsplats. Här färgas celler in, de fotograferas, bilderna matchas med varandra och proteinerna kategoriseras.
Emma själv jobbar inte i labbet utan har en gruppledartjänst i projektet. Hon bedömer att ytterligare fem år krävs innan alla proteiner är på plats i atlasen.

Ett digert arbete som tar tid, det finns flera hundratusen proteinbilder att matcha.
Men i det här projektet har en genväg uppenbarat sig, en något okonventionell sådan, och det är här Emmas Lundbergs avatar kommer in i bilden.

Med hjälp av ett spelföretag har proteinforskningen smugits in i spelsuccén Eve Online, ett dataspel som har runt 500 000 användare över hela världen.

”Project Discovery” är ett spel inuti Eve Online som kan startas närsomhelst och som adderar värdefulla poäng för det fortsatta spelandet.

I Project Discovery ska spelaren analysera och kategorisera mönster av proteininfärgningar till olika strukturer i cellen. Spelarens tolkningar använder Emma och hennes arbetsgrupp i sitt verkliga arbete.

– Det kan vara minimala eller ovanliga mönster som de flesta människor och datorer missar men som vissa människor faktiskt hittar, säger hon.

Hittills har spelare världen över klassificerat 13 miljoner bilder och bidragit med runt 50 år av arbetstid.
Så Emma Lundberg är nöjd. Tillvägagångssättet har fått press över hela världen, och även spelarna själva är positiva:

”Now I can feel less guilty about spending so many man hours on a video game” och
“If Professor Lundberg will be at my university I will never miss class again”, lyder några av de glada tillropen i spelets kommentarsfält.

Och så var det det här med avataren.
Emma berättar att hon en torsdagkväll fick ett mail från spelutvecklarna med frågan om det var okej att göra en karaktär av henne.
Hon tvekade, vägde in alla tänkbara aspekter, och när helgen var slut hade hennes man övertalat henne att säga ja. Kvinna och forskare i ett spel – det positiva övervägde. Och det har hon inte ångrat.
– Idag åker jag på spelkonferenser och pratar forskning! Jag är imponerad över all entusiasm jag möter.

Text 
Anna Gullers
Foto 
SciLifeLab
Illustration 
Eve Online, Project Discovery