fakta

Så fungerar Truecaller

✓ Ladda ner appen från App Store och verifiera ditt nummer på Truecaller.

✓ När du får ett samtal kommer du som Android-användare att automatiskt se vem som ringer. Är du iPhone-användare måste du söka upp numret efteråt.

✓ Om ett telefonnummer är oönskat kan du markera det som just det. När tillräckligt många parametrar flaggar detta nummer som oönskat kommer det hamna i en lista där det varnar andra användare för det.

personligt

Nami Zarringhalam

Ålder: 32 år.
Bor i: Stockholm.
Familj: Fru.
På tallriken: Allätare.
I glaset: Coca-Cola Zero.
På Spotify: Hiphop och piano.
På tv:n: Game of Thrones, Family Guy, Ajin.
I bokhyllan: Pappas gamla böcker, fotografier på familjen samt på mig och Alan.
Oanad talang: Kan fokusera på en sak jag gör så mycket att allt annat försvinner.

PERSONLIGT

Alan Mamedi

Ålder: 32 år.
Bor i: Stockholm.
Familj: Fru och två barn.
På tallriken: Kebab med bröd.
I glaset: Vatten.
På Spotify: 90-tals-hiphop.
På tv:n: Netflix.
I bokhyllan: Fotografier på familjen och inramade tidningsurklipp med mig och Nami.
Oanad talang: Spelade pingis på elitnivå för många år sedan.

– Du borde byta till en Android, säger Alan Mamedi och kastar ett skeptiskt ögonkast på min iPhone.
Jag har nyss berättat om den tågresa jag gjort från Norrköping till Stockholm, då mobilen frekvent vibrerade av samtal från okända telefonnummer som störde jobbrytmen.

– 80 procent av våra användare har Android-telefon. De ser vem det är som ringer direkt på displayen. Det har skapat en wow-faktor bland Android-användare.

Med sin satsning på Truecaller, en global nummerupplysningstjänst som identifierar inkommande samtal, har Alan Mamedi tillsammans med forna KTH-studiekompisen Nami Zarringhalam blivit en av Sveriges mest hajpade företagare. Ekonomisajten Business Insider rankade nyligen Alan Mamedi som en av de 30 coolaste vd:arna för startup-bolag i Europa.


– Det som är kul är att vi sätter Sverige på kartan. Det Zlatan har gjort för Sverige med fotbollen vill vi göra med telefoner.

Alan Mamedi spricker upp i ett leende och ser sig omkring på kontoret. iZettles gamla lokaler fungerar nu som bas för Truecaller som blandar färggranna saccosäckar, biljardbord och läskkyl med Prins Daniels före detta gymbastu (fungerar numera som konferensrum).

– Vi får massor av intervjuförfrågningar men blir allt mer selektiva. För KTH Magazine gör vi gärna ett undantag. Det var trots allt där jag och Alan lärde känna varandra, säger Alan Mamedi.

– Vi pluggade nätverksteknik med säkerhetstänk tillsammans och kände att det skulle vara kul att jobba ihop på riktigt i framtiden. Men vi hade egentligen inga specifika entreprenörsambitioner. Vi trodde nog snarare att vi skulle hamna på Ericsson eller liknande, inflikar Nami Zarringhalam.


Det dröjde dock inte länge innan de började testa ett par olika affärsidéer. Från scratch, utan kunskaper, satt de i Nami Zarringhalams soffa och knackade kod i hopp om att få ekonomi i sina projekt. Det kunde handla om allt från att bygga en sajt som betygsatte arbetsgivare (jobbigt.se) till en möbeljaktstjänst (”som Pricerunner fast för inredning”).

– Vi fick smyga in för att inte grannarna skulle inse att vi hade gjort om lägenheten till ett kontor. Folk undrade hur vi kunde vara kreativa i den miljö vi befann oss i. Rummet saknade täckning så ibland fick vi dingla med telefonerna utanför fönstret för att överhuvudtaget få mottagning, säger Alan Mamedi.

 

Det som sporrar mig är att det finns andra ingenjörer på KTH som betraktar oss som förebilder idag, precis som vi såg på Niklas Zennström förr i tiden.

Alan mamedi

Det dröjde till 2008 innan duon tillsammans grundlade den idé som skulle komma att bli Truecaller.

– Jag hade börjat plugga för en ny magisterexamen på KTH och gick i en internationell klass. När mina kompisar reste tillbaka till sina hemländer under sommaren och vintern och hörde av sig med andra telefonnummer var det svårt att lista ut vem som ringde när olika landskoder dök upp i displayen. Jag ville helt enkelt veta vem som ringde. Och jag kände att jag inte var ensam om att ha det behovet, säger Nami Zarringhalam.

Nio år och 250 miljoner användare, ja ni läste rätt – en kvarts miljard (!) – får man väl tillstå att behovsanalysen var korrekt.

– Vi har alltid drivits av att bygga ett globalt bolag men det har långt ifrån varit en enkel resa. Långa stunder har vi haft extremt minimala löner. Flera vänner och bekanta ifrågasatte om vi verkligen skulle fortsätta satsa när affärerna inte tagit fart efter två år, säger Alan Mamedi.


Att ge upp finns emellertid inte i varken hans eller Nami Zarringhalams vokabulär och idag växer appen lavinartat.
– Jag minns att vi hade en Blocket-köpt gammal plasma-tv i källaren som i realtid visade hur många nya användare som tickade in, och att vi firade när 1 000 användare registrerat sig samma dag. Numera reggar sig 300 000 personer om dagen. Det är rätt sjukt, säger Alan Mamedi.

Han betonar att man vill bli ”så mycket mer än bara en telefonbok- och nummerupplysning”; och förklarar att visionen är att ersätta den gröna ringa-knappen.

– Just nu är Mellanöstern, Asien och Afrika våra starkaste tillväxtmarknader. Där finns det fortfarande flera 100 miljoner människor som saknar smartphones. Målsättningen är att göra hela kommunikationsupplevelsen tryggare och mer effektiv oavsett var man befinner sig i världen.

Allra störst är ni i Indien?
– Ja, där är smartphone-penetrationen särskilt stark. Dessutom gör vi en väldigt stor samhällsnytta på den typen av tillväxtmarknader. Om man får ett samtal vet man aldrig om det är en vän, en säljare eller någon som försöker lura dig. Genom att visa namnet på displayen skapar vi trygghet, säger Nami Zarringhalam.

Men även den svenska marknaden är högintressant för Truecaller, som naturligtvis påverkats av det faktum att Konsumentverket har sagt upp samarbetet med NIX-registret.

– Trenden är faktiskt att antalet spam-SMS och spamsamtal ökar här i Sverige. Det har varit rätt tydligt de senaste tre åren. Själv fick jag ett erbjudande tidigare idag från en livsmedelsbutik som ville pracka på mig entrecote för 250 kronor. Och jag blir SMS-bombad av ett möbelföretag som verkar vilja driva upp sin trafik inför en försäljning.


Hur kan er app användas som verktyg mot SMS-troll och anonyma SMS-stalkers som ringer eller messar från kontantkort?
– Appen skyddar användarna mot oönskade samtal och ger dem möjligheten att se vem som ringer innan man svarar (om man har Android-telefon). Appen går ut på att användarna hjälper varandra att varna för oönskade samtal och SMS. Det har visat vara den bästa lösningen mot telefonförsäljare och oönskade samtal.

– Truecaller har redan laddats ner av en fjärdedel av alla smartphoneanvändare i Sverige. Våra användare här hemma är otroligt aktiva och rapporterar i genomsnitt 8 000 oönskade nummer om dagen, säger Alan Mamedi.

Även om Truecaller ännu inte har hittat lönsamhet (”tillväxt är dock och har alltid varit i fokus”) är det få saker som tyder på att appen är en dagslända. Företaget är uppbackat av exempelvis Sequoia Capital, Kleiner Perkins Caufield & Byers och Skype-grundaren Niklas Zennströms bolag Atomico. Alan Mamedi har tidigare erkänt att man har ”tillgång till ett makalöst nätverk, vi känner människor som är ett samtal bort från Barack Obama”.

– Ibland försöker vi stanna upp och reflektera över vad vi har åstadkommit så här långt. Vi är extremt dåliga på att klappa oss själva på axeln. Förr skålade vi över varje ny miljonte användare men nu fokuserar vi hela tiden på något nytt delmål, säger Nami Zarringhalam.

Alan Mamedi nickar instämmande:
– Drivkraften är fortfarande inte att tjäna pengar. Det som sporrar mig är att det finns andra ingenjörer på KTH som betraktar oss som förebilder idag, precis som vi såg på Niklas Zennström förr i tiden. Man ska aldrig underskatta ”kan han så kan jag”-perspektivet.