Tågsemester är en snabbt växande Facebook-grupp som varje dag får mellan 200-500 nya medlemsförfrågningar. Det senaste halvåret har intresset fullkomligt exploderat.

När Susanna Elfors och kollegan Andreas Sidkvist i november belönades med konsumentpriset Blåslampan konstaterade juryn att de ”mycket väl genom sitt initiativ kan ha skapat världens mest dynamiska kundtjänst”.

– Det ligger faktiskt något i den liknelsen, säger Susanna Elfors själv. Testa själv och ställ en fråga; det är en underbar upplevelse... Inom några minuter har du massor av bra svar och svar på sådant som du aldrig får svar på av en resebyrå.

personligt

Susanna Elfors

Ålder: 46
Bor: I Bagarmossen i södra Stockholm.
Familj: Man och två söner, 12 och 15 år.
Aktuell: Med Facebookgruppen Tågsemester som i mitten av februari hade över 60000 medlemmar.
I mars lanserar hon och kollegan Andreas Sidkvist tagsemester.nu: en sajt med målet att bli den första renodlade tågsemesterbyrån som säljer tågcharter från Sverige ut i Europa.
Hon är även medförfattare till boken Tågsemester som ges ut i mars 2019 i samverkan med Eva Wrede förlag (boken består av 25 reseberättelser från tågsemestergruppen, samt ett faktakapitel).
På tallriken: Grönsaker, ugnsbakad sötpotatis och ekologisk kyckling.
I glaset: Kombucha eller rödvin.
På Spotify: Johnny Cash, Lana del Rey och finsk tango.  
På tv:n: Trotsky och Black Mirror.
I bokhyllan: Never let me go av Kazuo Ishiguro, När man reser är världen vacker av Per J Andersson, samt böcker av Haruki Murakami, Tove Jansson och Arundhati Roy.

– Jag frågade om platser som är varma och behagliga och kan nås av tåg under sport- och påsklov, och fick då jättebra tips av folk som var på plats och visste exakt temperatur där. Man blir glad i själen av att få alla fina svar.

Samtidigt, påpekar Susanna Elfors, är Facebook-gruppen ingen riktig kundtjänst, eftersom man inte kan kräva att få svar.

– Vissa förväntar sig svar och har inte fått det vid enstaka tillfällen. Det gäller framför allt folk som ställer frågor som redan har ställts. Så man får vara medveten om förutsättningarna.

– I vår satsning på Tågsemester vill vi bygga vidare på det här med kollaborativ kundtjänst, säger Susanna Elfors.

Varför är det så viktigt för dig att ändra resebeteenden?
– Sättet vi reser på idag är inte hållbart. På individnivå är flyga det som mest av allt bidrar till klimatutsläppen. En flygresa till Thailand omintetgör alla andra satsningar som en person eller ett hushåll gör.

– Flyget ökar nu också, vilket bidrar till ökade utsläpp. Sen handlar det inte bara om utsläpp – vi slentrian-reser för mycket idag, och det leder till en skadlig massturism där turisterna tenderar att bli som gräshoppor som kommer och förstör det som de tyckte var fint.

– Genom att starta en Facebookgrupp ville jag dels att de som vill resa hållbart med tåg skulle kunna inspirera och hjälpa varandra, och dels önskade jag att gruppen skulle bli ett sätt att driva utvecklingen framåt, både för individuella resor och gruppresor.
 
Som exempel nämner Susanna Elfors bättre förbindelser, bättre standard på sov- och liggkupéer, välstädade och fungerande toaletter samt mer sociala möjligheter på tågen.

Idén till projektet ”Tågsemester” fick hon efter att vid flera tillfällen ha rest med tåg under första halvan av 2010-talet.

– Jag ville resa långt men hållbart, och testade att åka tåg med familjen. Det jag insåg då var att detta skulle kunna göras mycket bättre.

– Jag upplevde att det fanns oändligt mycket saker som skulle göra tågsemestrar mer attraktiva. Jag upplever förstås än idag att detta behöver förbättras. Men vi har kommit en bit på vägen.

För Susanna Elfors är visionen om ett mer hållbart samhälle långt ifrån ny.
De senaste 20 åren har hon startat en ekoguide på nätet, jobbat med hållbar stadsdelsutveckling och drivit ett lokalt kontor med hållbarhetsprofil.

Problemet, som hon ser det, är att engagemanget ofta stannat vid en liten grupp engagerade människor och inte nått ut bredare.

– Med projektet Tågsemester känns det annorlunda. Vi når ut utanför de vanliga miljökretsarna, säger Susanna Elfors.

Enligt Susanna Elfors behöver vi lära oss att resa på ett mer hushållande sätt, där vi lämnar mindre spår. Men vi behöver också välja att resa mer sällan och med mer kvalitet.

– Det finns ett begrepp för detta: ”slow travel”. Det innebär att vi reser långsammare och mer hänsynsfullt.

– Vi lär oss mer på resorna och har kontakt med det lokala livet istället för att välja bara skynda förbi. Här finns det mycket att göra, och jag tror att om vi reser mer med tåg blir det färre men mer kvalitativa resor.

Hur kommer det sig att du är ett fan av ”slow travel”?
– Slow travel är mer hållbart för individen, samhället och miljön. Att ränna runt och snabbkonsumera olika platser är inte bra för någon.

– Det ser man ju också när man reser: Paris och Prag är exempel på städer där det kryllar av turister överallt. Charmen försvinner när folk reser för mycket och för fort.

– Jag tycker verkligen inte om resebilagor i tidningar där man intervjuar folk som skryter med att de flyger si och så många dagar per år – ofta är de borta 100-200 dagar. Som om dessa människor vore förebilder. Tvärtom – de förtjänar absolut ingen plats i någon tidning.  

Flyger du aldrig själv?
– Jo, jag flyger, fast mycket sällan. Men jag kommer att göra det ännu mindre och kanske inte alls i framtiden. När jag väl flyger klimatkompenserar jag.

Samtidigt tycker många att det är ganska krångligt och dyrt att resa långt med tåg. Hur ser du på det?
– Det skulle kunna vara bättre. Här finns mycket för politikerna och tågoperatörerna att göra i Europa.

– Flyget är relativt sett för billigt. Som resenär får man se mycket mer när man tågsemestrar – det handlar inte om att ta sig från punkt A till punkt B så snabbt som möjligt, utan om att se själva resan som målet. Då får man ganska mycket upplevelse för pengarna.

Vad är värst med tågsituationen i Sverige?
– Förseningarna... Situationen måste bli bättre. Det måste också bli lättare att boka tågresor till utlandet.

Och det bästa?
– Att vi ändå har många tåglinjer och kan åka tåg till många fina platser. Att det kommer nya tåginitiativ är också spännande, det behövs verkligen ett nytänk.

– Roligare restaurangvagnar, tematåg med sociala vagnar, musikunderhållning, snyggare inredning är några exempel på sådant som kan göra tågresandet mer attraktivt.

"Det känns som om SJ börjar vakna"

Saker och ting går åt rätt håll, betonar Susanna Elfors. Bland annat konstaterar hon att det ”känns som om SJ börjar vakna”.

– På SJ är man mycket intresserade av att samarbeta med oss på Tågresor.nu, och det är väldigt positivt. Det finns ju otroligt mycket som kan förbättras: bättre spårkapacitet, mindre förseningar, bättre standard på vissa tåg och så vidare.

Susanna Elfors är glatt förvånad över att hennes hobbyprojekt på Facebook nu börjar att övergå till en heltidstjänst.

Det var inget hon räknade med när hon grundade gruppen Tågsemester 2014.
Åtta år tidigare disputerade hon från KTH, efter att ha doktorerat i stadsplanering och miljö.

– Jag har mest hållit på med bebyggelse, men har nu halkat in på transporter. Samtidigt hänger dessa områden ihop på många sätt.

– Stadsbyggnad kan ju gynna cykling, kollektivtrafik och tåg. När du åker tåg hamnar du oftast mitt i staden du åker till, och kan promenera till hotellet. Flyger du så måste du ta buss, tåg eller taxi från flygplatsen…

– Ju mer vi bygger städer och orter baserade på rälsförbindelser, desto mer bidrar vi till en hållbar utveckling.

Under ett och ett halvt år jobbade också Susanna Elfors på KTH, med fokus på grannskapsutveckling och med utveckling av en app (LocalLife). Appens syfte är att grannar ska lära känna varandra och börja samverka kring användning av prylar.

– Jag har lärt mig mycket på KTH, men jag är en ganska otypisk KTH:are. De flesta av mina vänner därifrån har en mycket mer traditionell karriär.

– Antingen har de höga poster inom fastighetsbranschen, eller så har de en akademisk karriär och är nu docenter eller liknande. Jag har alltid varit lite utanför detta eftersom jag har ett stort behov av att skapa egna koncept.

I nästa andetag berättar Susanna Elfors att KTH troligen haft en viss påverkan vad gäller hennes tågsemesterengagemang.

– Jag har fått ett bra systemtänk från KTH och kan skilja på stort och litet när det gäller hållbarhet. Sen är det roligt att många forskare har börjat inse att det inte är så bra att flyga.

När Susanna Elfors gör tillfälliga återbesök på KTH märker hon att många vill prata tågresor med henne på fikarasterna.

Göran Finnveden, KTH:s vicerektor för hållbarhet, är en av dem, han är mycket engagerad och drivande vad gäller KTH:s resepolicy. Forskare reser ohemult mycket och där är det väldigt viktigt att tänka om. Vilka resor är nödvändiga och hur kan man göra för att välja tåget istället?

För egen del väljer hon som sagt tåget. I somras besökte hon och familjen Krakow, Wien, Budapest, Prag samt Slovenien och Kroatien.

– Det var fint att åka i Österrike och Slovenien, bergen är vackra och det känns som om man är med i Sound of Music.