fakta

Det här är Volumental

Namn: Volumental
Startår: 2012
Verksamhet: Har tagit fram en fotscanner som på några sekunder tar fram en 3D-modell och visar nyckelmåtten för kundens fötter vid sko-inköp.
Antal anställda: 22 personer från sju olika länder.
Vd: Moritz Schiebold
Grundare: Caroline Walerud, Alper Aydemir, Miroslav Kobetski och Rasmus Göransson.
Investerare: More och Founder.org har gått in med 20 miljoner kronor i företaget.
Mål: Att göra köpupplevelsen personlig genom att ta fram kundernas exakta mått när de ska köpa skor.


På Volumentals kontor går alla anställda runt i strumplästen. Dels håller det golvet renare, dels går det snabbt att ställa sig på fotscannern som står mitt i kontorslandskapet.

– Vi behöver använda den med jämna mellanrum så det enklast att lämna skorna utanför i trapphuset när vi kommer till jobbet, säger Rasmus Göransson, en av grundarna till företaget (på bilden tillsammans med kollegan Alper Aydemir).

Allt började med att han sommaren 2012 hjälpte Alper Aydemir med hans doktorsavhandling om datorutseende och robotik på KTH.

Tillsammans med en arbetsgrupp tog de fram 3D-bilder av människors hem över hela världen, för att robotar skulle få ”öva på” att röra sig i en mer allmän miljö än bara i ett labb.


– Vi använde oss av Microsofts djupkamera Kinect. Ganska snart insåg vi att vi kunde ta bilder även av andra saker som exempelvis fötter och började fundera vad de här bilderna kunde användas till, berättar Rasmus Göransson.

Ganska snart beslutade sig de fyra att satsa på att utveckla en fotscanner som byggde på djupkameran Kinect, sensorn Real Sense från Intel och egen hårdvara. Det visade sig bli en succé.

Wired utnämnde Volumental till ett av Europas mest spännande start-ups 2015 och Ny Teknik satte upp företaget på sin 33-lista över Sveriges hetaste nya teknikföretag.

I år har försäljningen kommit i gång på allvar. I dag har Volumental kunder över hela världen. Några stora är skokedjorna New Balance, Lotte och Nordstrom.

– Hittills är det butikskedjor som har köpt scannern för att hjälpa kunderna att hitta de perfekta skorna och erbjuda en unik upplevelse i affären. Men i framtiden ser vi en stor marknad även för idrottsmän som får skräddarsydda skor, säger Rasmus Göransson.

Kunderna ställer sig med bägge fötterna på scannern. Inom några sekunder visas en 3D modell för fötterna och nyckelmåtten för en bra skorekommendation dyker upp på en Ipad intill. Själv blir jag genast varse om att min ena fot är en storlek mindre än den andra när jag testar scannern i Volumentals lokaler.

– Det är väldigt vanligt. Det är också ofta så att kunderna inte kan ha rätt storlek för att deras fötter är för breda eller för höga för skorna. Undersökningar visar att 50 procent av kvinnorna och 30 procent av männen har skor som inte passar, säger Rasmus Göransson.


Tack vare informationen är det lättare för expediten att plocka fram en sko från hyllan. Data om kundens mått sparas, och det går också att koppla ihop måtten med köphistorik, så att expediten kan se vilka typer av skor som har passat kunden tidigare.

– Vi får också in en stor mängd data som skotillverkare kan vara intresserade av när de tillverkar skor, eller de stora butikskedjorna får nytta av när de köper in skor. Om det till exempel visar sig att många kunder behöver bredare skor så är det ju intressant kunskap för dem, menar Rasmus Göransson.

I framtiden tror han att detaljhandeln kommer att bli mer individualiserad.
– Vi gick från skräddarsydda skor och kläder till massproduktion, när vi en gång i tiden fick anpassa oss efter maskiner. Men nuförtiden är det så lätt att ställa in maskinerna efter olika önskemål! Om vi då enkelt får in uppgifter om kunderna via en 3D-scanner, så går det att återigen göra skräddarsydda kläder och skor till en billig kostnad.

Kunderna kommer att kunna välja ut själva designen, och sedan kommer storleken att kunna anpassas direkt efter deras mått.


I stället för storlekarna ”small, medium och large” kan det bli ”Size Me” (storleken Jag) när vi handlar kläder i framtiden.

Redan i dag får kunden behålla uppgifterna om sina mått vid fotscanningen. Det innebär att det är enkelt att framöver använda måtten vid shopping on-line eller när kunden handlar i en annan skobutik.

Kanske kommer vi en dag att kunna skicka vår beställning direkt till skofabriken och få skor med perfekta mått levererade hem till dörren.
– Det är inte alls omöjligt, menar Rasmus Göransson. Vi ser i dagsläget att det finns en jättestor efterfrågan på vår fot-scanner, säger han.